Haleakala Nationaal park

29 juli 2016 - Kihei, Maui, Hawaii, Verenigde Staten

Om half drie vanacht ging de wekkker, heeeel vroeg dus! Iedereen meteen in de actie en om vijf over drie zijn we op pad naar de Haleakala Crater en speciaal de zonopkomst. Warme broek, warme trui, warme jas, ontbijt alles hebben we mee om een zonsopkomst op de Halekala meet te kunnen maken. Steeds dichterbij het park wordt het steeds drukker. Voordeel is dat we goed naar boven kunnen rijden iver de kronkelwegen, maar zijn we vroeg genoeg om bij de summit te kunnen parkeren? Yes, gelukkig, om half 5 zijn we op het hoogste punt, de reis is goed verlopen en we mogen nog parkeren bij de summit. We stappen meteen even uit om te kijken bij het uitzichtpunt. Er ziten al genoeg mensen klaar, helemaal ingepakt, op strandstoeltjes te wachten, wetende dat de zon rond 5.52 zal opkomen, dat duurt dus nog wel ff. En het is koud, ijskoud, de wind jaagt over de top en nu we weten waar we moeten zijn besluiten we te wachten in de auto. Rene en Stan slapen nog een beetje maar al gauw begint de lucht roze, paars te kleuren. We besluiten rond 5.20 naar de top te lopen en en plekje te zoeken. Het blijft heeeel koud, maar het wachten wordt beloond met een prachtig mooie zonsopkomst. De zon komt langzaam boven de wolken uit en schijnt een mooie roze gloed over de wolken. Al snel staat de zon boven de horizon, we besluiten naar het visitor center te rijden en daar iets te eten. Het ontbijt smaakt goed, het is beperkt, maar prima te doen. Dan lopen we even naar het vistor center, maar dan zien we de trail al die we willen lopen Sliding Sands. Een trail die afdaalt tot onder in de krater. Het eerste deel daal je dus, maar dan mag je dezelfde weg weer stijgend terug. We beginnen rond 7 uur te lopen, in de afdaling. We hebben geluk, er hangel wel wolken in de crater maar juist genoeg (of te weinig) om het dal en alle kleuren goed te kunnen zien in combinatie met de wolken en de zon. Echt heel mooi! We dalen ongeveer een uur en keren dan terug. Zoals gezegd is dat klimmen en dat duurt dus iets langer, al met al lopen we zo'n twee en half uur en dat om 07.00 in de ochtend. Moe maar voldaan komen we bij de auto. We rijden nog even naar de summit omdaat daar de silversword plant goed te zien is, deze groeit alleen in dit gebied, die willen we dus nog even op de foto! We besluiten terug naar het dal en huisje te rijden. Onderweg zien we dat we echt geluk hebben gehad want de hele crater wordt omgeven door dichte wolken en het regent op sommige stukjes zelfs even. De eerste regen op Maui! Rond de klok van 11.00 uur komen we in ons huisje, spullen opruimen (hier is het ook al weer goed warm) en dan ff slapen. Rond 14.00 is iedereen weer wakker, maar Stan is moe en wil eigenlijk niets meer doen, zelfs niet naar het strand. Rene en ik besluiten nog een poging te wagen om naar Black rock te rijden om hier ook het strandpad te bewandelen. Maar eerst naar de foodtruck die vlakbij staat Kinaole, om heerlije Coconut Shrimps te eten. Echt super lekker! Dan op pad, maar al snel komen we in een flinke file terecht. We besluiten om te keren want het is inmiddels half vier, voordat we er zijn is het zeker half vijf, dat wordt te gehaast. We rijden terug om te kijken waar Fat Daddy ligt, hier willen we namelijk eten vanavond. Hier ligt ook Tiki Lounge, een lekker restaurant maar vooral coctailbar en hier besluiten we een goede cocatl te doen. Rene de Zombie (hier mag je er maar twee per keer van drinken, dus dat zegt genoeg en voor mij de Maui Mama. Dit doen we morgen nog eens over. Relaxte sfeer, goed muziekje, zonnetje erbij, wat wil je nog meer? Terug naar huis, douchen en dan rond 19.00 uur naar Fat Daddy. De locatie stelt niets voor maar de Pulled Pork alles! Bijzonder is dan wel weer dat je ook om 20.00 weer buten staat. Dat is wel een gemis, het lange tafelen. Nu was dit daar de plek niet naar maar zelfs bij Dolphins of Keoki's Paradise met voor, hoofd nagerecht stan je toch snel met anderhalf, max twee uur buiten. Morgen een hele rustige dag, we gaan nog naar de Iao Needle, waarschijnlijk niet meer wandelen en dan lekker naar het strand. Er is hier een black sand beach in de buurt waar we naar toe gaan, ook om nog even te snorkelen. Hebben we op Maui nog helemaal niet gedaan. Ook big beach willen we nog even aandoen en de route tot Makena rijden. Klinkt toch nog best druk? Het is nu 20.30 vrijdag avond, nog ff een borrelte en dan waarschijnlijk heel vroeg en heel goed slapen!

1. Herman:
    30 juli 2016
    Weer een mooi verhaal geschreven maar ik mis echter de mooie foto's hierbij van Renee. Maar die heeft iets anders aan zijn hoofd. Renee beloof me een ding wakker geen dode vulkaan meer aan. http://nos.nl/artikel/2121793-video-een-lachende-vulkaan-op-hawai.html
  2. Rcsotten.reislogger.nl:
    30 juli 2016
    Hallo kids
    Hopelijk zijn de foto's van de zonsopkomst goed gelukt zijn er heel benieuwd naar. Wat een onderneming , jullie laten ons versteld staan.
    Veel energie en een mooie dag morgen
    Groetjes (o)pa (o)ma noppes en race