Zonsondergang op de Mauna Kea en Stargazing

7 augustus 2016 - Waikoloa Village, Hawaii, Verenigde Staten

Op zaterdag in de ochtend, rond 10 uur zijn we vertrokken vanuit Hilo via de Saddle Road naar Waikoloa Beach. Eerst  stoppen we nog even bij de rainbow falls, maar helaas, ondanks de zon, geen regenboog te bespeuren, ja als je heeeeel goed kijkt volgens een amerikaanse dame. We rijden nog even door naar een scenic drive, een stukje oude snelweg die heel mooi groen is en een beetje aan de Road to Hana doet denken, voor een heel klein stukje dan. Hier na rijden we door, via de Saddle Road naar onze laatste bestemming op Hawaii. De Saddle Road wordt zo genoemd omdat deze tussen de Mauna Kea en de Mauna Loa, doorloopt, twee flinke bergen van ruim 4000 meter en zo ontstaat er een soort zadel. De omgeving verandert van heel groen, naar heel dor en droog, een stukje lava landschap en dan uiteindelijk een nieuw kustgebied. Toch wel een ritje van zo een anderhalf uur. Rond half 1 zijn we bij ons huisje. Toch nog vroeger dan verwacht, proberen of we er al in kunnen? Ja gelukt! Dat is fijn, even omkleden en dan op naar Lava Lava Beach Club voor een lunch "drinks in the hand, toes in the sand". Een hele leuke bar, restaurant, waar je met live muziek de hele dag aan en op het strand zit. Een superlocatie, met lekkere coctails. We houden het hier vol tot half drie, dan terug naar huis, douchen, omkleden en naar het vertrekpunt  van de Mauna Kea sunset en stargazing tour. We worden opgehaald dor een deskundige enthousiaste gids. Onderweg naar de Mauna Kea weet hij ons al van alles uit te leggen over de vulkanen, de berg Mauna Kea, het groen. We stoppen eerst bij het visitor center op zo een 3000 meter, eten hier iets en rond zes uur vertrekken  we naar de top op ruim 4200 meter. We moeten echt wennen aan de ijle lucht en Stan krijgt zelfs een lichte hoofdpijn. We zien een geweldig mooie zonsondergang, hoe langer het duurt hoe mooier  het kleurt. We krijgen hier ook de eerste uitleg over alle telescopen en oberservatoria. We mogen zelf door de telescoop naar de maan en saturnus kijken. Dan krijgen we de unieke kans om de vijf planeten naast elkaar aan de hemel te zien staan. Dit kan maar drie maanden per jaar, saturnus, mercurius, jupiter, venus en mars. Een mooi gezicht. Dan dalen we af als het donker begint te worden naar een plek waar de twee grote telescopen worden opgezet en begint een anderhalf uur uitleg over het sterrenstelsel. Heel mooi en interressant. Je ziet hier zo veel meer dan in Nederland omdat er veel minder lichtvervuiling is en je op grotere hoogte  bent. Je ziet de melkweg, mars, het noorderlicht en nog heel veel meer! Via de telescoop zien we de ringen om saturnus, heel bijzonder! We zien nog een paar vallende sterrenRond 23.00 uur komen we dan weer thuis aan en hebben we er een mooie avond op zitten! Nu is het half 8 zondagavond bij ons en vandaag hebben we NIETS gedaan. We hebben uitgeslapen, zijn rond half 12 naar een mooi strand vertrokken, tot een uur of vier. Douchen, even winkelen bij de twee winkelcentrumpjes hier dichtbij en we gaan zo eten. Ook eens lekker! Daarmee zien we een aantal dingen   niet die nog op de planning stonden (noordkust, Kona en refuge parc), maar we willen graag even luieren. Morgen staan we weer vroeg op, onze laatste excursie naar de Waipi'o Valley. Om half acht moeten we hier weg, om 09.00 begint de excursie, dat wordt dus weer een vroegertje. Morgenmiddag willen we dan nog van het strand genieten en morgenavond sluiten we Hawaii af bij Lava Lava Beach Club. Big Island is groot en eigenlijk kun je hier makkelijk 10-12 dagen alleen al rondbrengen. Als sloteiland, merken we nu na drie weken zoveel te hebben gezien, gedaan, indrukken verwerken, doen we het eigenlijk te kort. Goed om een volgende keer op Big Island te starten en dan dat wat we nu missen in te halen. Al met al hebben we tot nu toe een fantastische reis achter de rug, we hebben zoveel gezien dat het nauwelijks allemaal na te gaan is. Ook leuk om te vertellen, je komt nauwelijks Europeanen tegen, een enkele duitser, zwitser, maar er is 1 Belgische gezin dat we deze vakantie op vier verschillende plekken zijn tegengekomen. Op Maui voor het eerst, daar daarna drie keer, we volgden precies dezelfde route, en gisteren kwamen we ze weer op BI op de Mauna Kea tegen, hier volgen ze de omgekeerde route van ons, eerst Kona en dan Volcano. Zij zijn met drie dagen LA gestart, daar waar wij met drie dagen LV afsluiten ze gebruikten dezelfde reisgids als wij, kans bestaat dat we a.s. vrijdag in het zelfde vliegtuig zitten. Nu eerst morgen van de laatste dag genieten op deze wondermooe bestemming!

1. Rcsotten.reislogger.nl:
    8 augustus 2016
    Goede morgen, fijn om weer een mooi reisverhalen te lezen. Jullie kunnen Hawaii met grote voldoening afsluiten . En wij hebben er ook van genoten.
    Heel veel groeten en nog fijne dagen
    (O)pa en (O)ma
  2. Maria:
    8 augustus 2016
    Altijd leuk om op vakantie, zeker zo ver weg, Nederlandstalige mensen te ontmoeten. Nu nog een paar dagen lekker relaxen.
    Geniet ervan.